
PREZENTARE
TE-AM SUNAT SĂ-ŢI SPUN CĂ SUNT OK !
Proiect demarat de SECŢIA 5 POLIŢIE CRAIOVA
„Proiectul de Security Marketing reprezintă o metodă de lucru a poliţiei de proximitate care nu se bazează numai pe faptele constatate de poliţie, ci ia, de asemenea, în considerare sentimentele subiective legate de siguranţă ale populaţiei.”
Manualul Poliţiei de Proximitate – ediţia 2007
De-a lungul anului 2014 am avut de-a face cu multe situaţii în care oameni de vârsta a treia au apelat la ajutorul nostru după ce primiseră telefoane de la persoane necunoscute care îi anunţau de fel de fel de întâmplări neplăcute, unele chiar tragice cu care s-ar fi confruntat, chipurile, copiii celor contactaţi telefonic.
Inevitabil, părinţi îndureraţi şi speriaţi vin la secţiile de poliţie rugându-ne să le spunem ce s-a întâmplat cu copiii dumnealor, iar spaima prin care sunt nevoiţi să treacă aceşti oameni este greu de descris în cuvinte.
Chiar şi după ce reuşesc să intre în legătură cu fiul sau fiica dumnealor, au nevoie de o perioadă considerabilă să-şi revină după emoţiile prin care au trecut, iar, având în vedere starea de sănătate a unor persoane de vârstă înaintată, acest şoc le poate cauza neplăceri majore din punct de vedere al sănătăţii.
Din păcate, multe dintre persoanele contactate de infractori în acest mod, nu au avut inspiraţia să apeleze la poliţie sau să-şi contacteze fiul sau fiica la care se referea apelul telefonic şi au transferat sume importante de bani în conturile indicate de persoana necunoscută de la telefon.
O analiză bazată pe concluzii ştiinţifice, realizată de specialişti sociologi de la Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IPJ Dolj, a conturat imaginea structurală a victimelor acestui tip de infracţiuni, şi anume: persoane singure acasă pe timpul zilei, înclinate să reacţioneze mai mult emoţional şi mai puţin raţional la stimuli cu conţinut afectiv (femei, pensionari).
Toate aceste considerente, precum şi tendinţa ascendentă a numărului de înşelăciuni prin telefon, înregistrată la nivel naţional, ne-au condus la formarea convingerii că o iniţiativă cât se poate de profesionistă, fermă şi cu impact cât mai mare în rândul persoanelor – potenţiale victime ale acestor infractori, este mai mult decât necesară, chiar obligatorie.
Proiectul nostru de security marketing se numeşte „TE-AM SUNAT SĂ-ŢI SPUN CĂ SUNT OK!”.
Ne-am oprit la această variantă de nume de proiect întrucât intenţia noastră este de a depăşi nivelul unei simple campanii de prevenire a unui anumit tip de infracţiune, ne dorim ca, prin promovarea ideilor proiectului să realizăm un impact emoţional în minţile şi sufletele celor care vor intra în interacţiune cu materialele promoţionale (oricare ar fi ele, video, audio, tipărite sub diverse forme), pe care ne dorim să îi facem să realizeze cât de important poate fi chiar şi un simplu telefon adresat părinţilor sau bunicilor noştri, chiar şi fără un motiv anume, doar pentru a le spune că noi suntem bine şi să le mai alungăm singurătatea şi dorul de cei dragi.
Prin mesajele proiectului milităm pentru întărirea relaţiilor inter-umane, nu ne limităm la a ne propune doar scăderea numărului de înşelăciuni prin telefon, ci ţintim către un impact la nivel social în comunitatea pe care o deservim, să ne intre în obişnuinţă să ne oprim pentru câteva clipe din viteza ameţitoare în care ni se perindă viaţa de zi cu zi şi să îi contactăm pe cei pe care îi iubim, chiar şi pentru un simplu: „Eu sunt bine...tu ce mai faci?”
Acest telefon cât se poate de banal şi poate fără importanţă la prima vedere, îi poate păzi pe cei dragi nouă de intenţiile răufăcătorilor care mizează şi profită chiar de aceste sentimente de iubire şi grijă pentru noi, pe care ni le poartă părinţii noştri.
Prin aceste idei, dar şi prin pasiunea poliţiştilor implicaţi direct în acest proiect, am reuşit să atragem alături de noi personalităţi de seamă şi parteneri importanţi din mediul de afaceri, cultural şi mediatic din oraşul nostru, care ne-au ajutat să ne punem în aplicare ideile, cărora le mulţumim şi pe care ni-i dorim alături pe toată perioada derulării proiectului.
Mizăm pe faptul că, prin intermediul tuturor instituţiilor media din judeţul nostru, să ajungem în atenţia cât mai multor persoane active, să fim cât se poate de vizibili pentru realizarea scopurilor proiectului, iar cu ajutorul Oficiului Judeţean de Poştă Dolj, pliantul proiectului nostru (care conţine sfaturi preventive adresate persoanelor de vârste înaintate) va ajunge, odată cu cuponul de pensie, la toţi pensionarii de judeţul Dolj, asigurându-ne, astfel, de o acoperire de aproape 100% a persoanelor potenţiale victime a infracţiunilor de înşelăciune prin telefon.
De asemenea, beneficiem de bunăvoinţa lanţurilor de supermarket-uri din Craiova, precum şi a anumitor bănci şi societăţi de transfer sume de bani, care au acceptat să afişeze materialele campaniei în punctele de lucru, întrucât aceste locaţii sunt cele în care victimele transferă efectiv banii şi intenţionăm ca afişele şi pliantele proiectului nostru să acţioneze ca un ultim filtru în calea consumării infracţiunii.
Consider necesar să îi menţionez în această prezentare pe poliţiştii care au iniţiat şi care s-au implicat cel mai mult în acest proiect, pe care, ulterior, l-am dezvoltat împreună, şi anume, agent şef adjunct de poliţie Bănică Roxana şi agent şef principal de poliţie Tănasie Gabriel, ambii poliţişti de proximitate în cadrul Secţiei 5 Poliţie Craiova.
Ne exprimăm recunoştinţa şi aprecierea faţă de toţi partenerii noştri, fără de care această iniţiativă nu ar fi prins forma şi amploarea la care a ajuns şi îi asigurăm că vom face tot ce depinde de noi astfel încât sprijinul dumnealor să se concretizeze în creşterea cât mai evidentă a gradului de siguranţă publică şi în pregătirea anti-victimală cât mai eficientă a persoanelor potenţiale victime.
ŞEFUL SECŢIEI 5 POLIŢIE,
Comisar şef de poliţie,
CĂPRARU ADRIAN